Skip links

Når andre kunne, så kunne jeg også!

I et interview med Michael Mortensen, medejer af og administrerende direktør for projektudvikler og totalentreprenøren CASA, fortalte han, hvordan han på trods af sin ordblindhed har opnået succes.

Da jeg startede i skolen, fandt jeg selv ud af det

Da Michael startede i skole, fandt han hurtigt ud af, at han havde læse- og stavevanskeligheder. Han sammenlignede sig med sine klassekammerater og fandt ud af, at der var nogen, som var væsentlig bedre til at stave end ham.

“Jeg kom helt til 7. klasse uden, at der var nogen, som fandt ud af det, og der blev gjort noget ved det.”

Michael fandt ud af, at hvis han rakte hånden op på de rigtige tidspunkter, satte sig ned bag i klassen og var lidt stille, så slap han for at blive spurgt alt for meget. Det ene år tog det andet, og pludselig gik han i 7. klasse. Over årene var Michael blevet god til at kigge til siden (ved sidemanden) og skrive samtidig. Dette var der nogen, som fandt ud af, og derfor blev Michael tilbudt atkomme i specialklasse.

“Man tilbød mig at komme i specialklasse i nogle timer. Det sagde jeg, at jeg ikke havde lyst til, og så slap jeg for det. Det er jeg selvfølgelig ked af i dag, men det var sådan et overlevelsesinstinkt. Jeg klarede mig socialt rigtig fint, og jeg så elever sidde i den der specialklasse, som blev drillet. Jeg kan i dag få gåsehud over, at mennesker, som er ordblinde, bliver drillet.”

Da Michael skulle have tysk, fandt man ud af, at han ikke var helt med i engelsk, og derfor besluttede man, at Michael i stedet for at have tysk skulle arbejde mere på sit engelsk. Michael slap desuden for at tage sin engelskeksamen.

“Sådan er jeg jo egentlig sluppet ud af det, og det har jeg jo selv på det tidspunkt følt var en sejr. Det var selvfølgelig dumt, men det var min måde at overleve det på.”

I en tidlig alder begyndte Michael at arbejde. Her fandt han ud af, at der var nogen, som roste ham. Dette skabte en lyst til at arbejde endnu mere, og igennem dette fysiske arbejde fandt Michael sit åndehul.

Hvordan oplever du det at være ordblind – har du ladet dig begrænse?

“Min udfordring i dag er, når jeg skal skrive mails. Jeg kan godt lide at ringe til dem i stedet. Min begrænsning ligger i at skrive. Jeg kan ikke skrive det, jeg gerne vil skrive, men i stedet for at se de dårlige sider, så prøver jeg at se de gode sider.”

Michael oplevede og oplever stadig stavning som udfordrende. Til gengæld har Michael øvet sig i at læse og læser i dag mange forskellige tekster. I en ret tidlig alder begyndte Michael at holde Børsen og gør det stadig. Nu er den dog digital. Hver aften inden han går i seng, har han læst den igennem. Michaels læsefærdigheder er gode, men selvom han læser et ord tusinde gange, kan han have svært ved at stave.

“Alle mennesker har jo nogle ting, de ikke er gode til. Det er bare ord, jeg ikke er god til.”

I dag presser Michael sig selv til at blive bedre til engelsk, fordi mange af de ting, han får på kontoret i dag, kommer på engelsk.

“Hvis jeg skal klare mig 20 år endnu på arbejdsmarkedet, så skal jeg forbedre mit engelsk, min engelsklæsning.”

Michael valgte at uddanne sig til tømrer. Dengang syntes han, at det var spændende at kunne være blevet konstruktør, men det så han ikke som en mulighed. En anden vej til målet for Michael var at blive tømrer, så det blev han.

“Målet har været det samme, det har bare været en anden vej til målet. Min måde at nå mit mål er, at jeg selv er nødt til at bygge det op, fordi jeg har tænkt, at der ikke er nogen, som ville ansætte mig.”

Når Michael selv har startet virksomheden op og ejer den, så er det fordi, at så er der plads til, at han er der. For Michael er hans begrænsninger blevet hans muligheder. Michael forsøger altid at vende begrænsninger eller udfordringer til muligheder.

“Jeg har ikke kunnet nå de her ting, andet end ved selv at gøre det.”

Hvad motiverer dig?

“Jeg har kæmpe motivation til at gøre nogle forskellige ting. Jeg har ikke sat mine mål lave, fordi jeg ikke har kunnet det her. Jeg har bare tænkt, at hvis jeg gerne vil det her, så må jeg jo skabe det selv.”

I skolen tænkte Michael, at hvis andre kunne, så kunne han også. Det kunne godt være, at han skulle arbejde lidt mere. Michael dyrker de sider, han er god til, og så ansætter han medarbejdere til de ting, han ikke er så god til. Der er jo nogen andre, som brænder for det, og på den måde får man skabt nogle gode teams.

“Lad være med at lave ting, du ikke synes er sjovt, for så er arbejdsdagen jo mega lang.”

Hvad er dine styrker og succesoplevelser?

Michael nævnte sine sociale kompetencer, som en af sine styrker. Når han er ude og tale med mennesker, han føler, at han har en styrke.

“Jeg kan mærke, at tingene lykkes, når jeg snakker med folk. Det kan jeg ikke, når jeg skriver.”

“Min succes eller mine styrker er fundet igennem at være social og ude at møde mennesker.”

Michael føler, at han udvikler sig, når han har et team, som han har; bestående af nogle dygtige folk. De har eksempelvis nogle dygtige jurister og projektudviklere.

“Jeg kunne ikke have været chef i CASA, hvis jeg ikke selv havde skabt virksomheden. Hvis man har gnisten, så er jeg et eksempel på, at man godt kan nå noget. Jeg kunne ikke være blevet ansat til det. Jeg kunne kun nå det igennem selv at have skabt det.”

For Michael har det været en fordel at gå sin egen vej og kende sine begrænsninger. Er man ordblind, så er der nogle ting, man ikke kan, men Michael vender det om og siger, at alle mennesker har noget, de ikke kan. Det er vigtigt ikke at lade ens udfordringer overskygge ens styrker.

Har du nogle råd, du vil give videre?

Michaels råd til dig, som ordblind er:

  • Fokusér på det, du er god til
  • Find ud af, hvad du brænder for, så findes der også en vej
  • Vær ærlig og sig: det her er jeg ikke så god til, men jeg brænder for det her…
  • Find ind i et team og udnyt hinandens styrker
  • Giv ikke op – du får brug for nogle af tingene, eksempelvis engelsk

Slutteligt fortalte Michael, at sulten efter målet er vigtigere end evnen. Hvis du vil det virkelig meget og vil tilsidesætte andre ting, så er der en vej.