Vellykket læseundervisning kræver vedholdende arbejde. Desuden er forskellige tilgange og metoder ofte nødvendige når alle elevers behov skal dækkes bedst muligt.
På Krogårdsskolen i Greve Kommune har ordblindelærer Desirée Weywadt og hendes kollegaer fundet en meget afbalanceret måde at lave læseundervisning på. De har nemlig opdaget en kombination af analogt og digitalt materiale, som fungerer rigtig godt.
Og hvordan skal balancen mellem digitalt og analogt så være? Jamen det kommer selvfølgelig fuldstændig an på formålet. På Krogårdsskolen anvendes det analoge materiale blandt andet, når eleverne sidder i grupper med hinanden og deres underviser. Materialet understøtter samtalen og aktiviteter omkring nye temaer og områder eller repetition af tidligere arbejde. Samtidig er historien i det analoge materiale også motiverende for eleverne at følge.
Det analoge, gratismateriale fra Ordheltene fungerede rigtig godt. Jeg behøvede faktisk ikke at finde ekstra materiale.
– Ordblindevejleder og lærer Desirée Weywadt, Krogårdsskolen
Det digitale materiale supplerer arbejdet med det analoge materiale. Når eleverne arbejder med det digitale materiale er mulighederne for at overindlære forskellige strategier på hver enkelt elevs niveau også rigtig gode.
Jeg har fundet ud af, at det bedste for os her på skolen, det er bruge at både det digitale og det analoge materiale sideløbende med hinanden.
– Ordblindevejleder og lærer Desirée Weywadt, Krogårdsskolen
I videoen herunder ser du eksemplet på, hvordan den digitale udgave af Ordheltene kan anvendes.
Ordheltene er baseret på forskningen bag VAKS, og Ordheltene egner sig til arbejdet med at udvikle gode læsestrategier – både for begynderlæsere og elever med læsevanskeligheder. Ordheltene er en del af EyeJustRead.
Vil du have adgang til Ordheltene på din skole så kontakt os endelig for at høre mere om dine muligheder for det.